velgen uitleg
Wat betekenen termen zoals offset, breedte, naafgat etc.
De combinatie "8.5x17 5x112 ET45 Ø66.6" die u ziet, bevat verschillende specificaties van een velg. Hieronder leggen we elke parameter in detail uit om u een volledig begrip te geven van wat ze betekenen:
-
8.5: Dit getal geeft de breedte van de velg aan, gemeten in inches. In dit geval is de velg dus 8.5 inch breed. De velgbreedte is bepalend voor de breedte van de band die op de velg past, en daarmee ook voor de stabiliteit en het rijgedrag van de auto.
-
17: Dit getal staat voor de diameter van de velg, ook gemeten in inches. De diameter van 17 inch betekent dat de velg ontworpen is voor banden met een bijpassende binnendiameter van 17 inch. De velgdiameter beïnvloedt zowel het rijcomfort als de esthetiek van de auto; grotere velgen geven vaak een sportievere uitstraling en kunnen de wegligging verbeteren.
-
5: Dit cijfer geeft aan hoeveel boutgaten de velg heeft. In dit geval heeft de velg 5 boutgaten, wat betekent dat hij is ontworpen om met vijf bouten op de naaf van de auto te worden vastgezet. Het aantal boutgaten kan variëren per auto; sommige hebben bijvoorbeeld vier of zes boutgaten. Dit is belangrijk voor de bevestiging en stabiliteit van de velg op de auto.
-
112: Dit getal geeft de steekcirkel aan, in millimeters. De steekcirkel van 112 mm betekent dat de boutgaten in een cirkel met een diameter van 112 mm zijn geplaatst. Dit is een kritieke maat, omdat de velg anders niet goed op de naaf van de auto past. In dit geval wordt de steekcirkel 5x112 vaak gebruikt door merken zoals Audi, Mercedes, en Volkswagen.
-
ET45: Dit is de ET-waarde of offset van de velg, gemeten in millimeters. Een ET-waarde van 45 betekent dat het montagevlak van de velg 45 mm naar buiten is geplaatst ten opzichte van de hartlijn van de velg. De ET-waarde heeft invloed op de positie van de velg ten opzichte van de wielkast; een te grote of te kleine ET-waarde kan leiden tot problemen zoals aanlopen van de band of het wiel tegen de wielkast, of een negatieve invloed hebben op het stuurgedrag.
-
Ø66.6: Dit geeft de naafdiameter van de velg aan, ook wel de boring genoemd. De diameter van 66.6 mm is het centrale gat van de velg, dat over de naaf van de auto past. Bij OEM-velgen (originele velgen van de fabrikant) is deze diameter altijd precies afgestemd op de naaf van het voertuig. Bij aftermarket-velgen (niet-originele velgen) kan de naafdiameter verschillen en worden er soms centreerringen gebruikt om de velg goed te laten passen op de naaf. Centreerringen zorgen ervoor dat de velg stabiel en trillingsvrij op de naaf zit, zelfs als de diameter niet exact overeenkomt.
Aftermarket Velgen
Bij aftermarket-velgen is het vaak mogelijk dat een velg op meerdere voertuigen past, mits de steek en boutgaten overeenkomen. Dit betekent dat, hoewel de naafdiameter kan variëren per merk en model, centreerringen de velg aanpasbaar maken voor verschillende naafdiameters. Zo kunnen dezelfde velgen gebruikt worden op auto’s met dezelfde steekcirkel, maar een afwijkende naafdiameter, mits een passende centreerring wordt gebruikt. Dit maakt aftermarket-velgen veelzijdiger, maar het vereist wel dat u aandacht besteedt aan de juiste montage om trillingen of speling te voorkomen.
Kortom, elke specificatie van de velg is belangrijk om ervoor te zorgen dat de velg zowel qua veiligheid als prestaties goed op uw auto past.
De ET bepaald hoe ver de velg naar binnen of naar buiten steekt ten opzichte van de wielkast. De ET-waarde wordt berekend d.m.v de afstand vanaf het midden van de velg (lengte richting) tot aan het bevestigingspunt. Dit in mm vertegenwoordigd de ET. De ET is altijd in mm. Als de ET-waarde hoger wordt dan komt de bevestiging van de velg meer naar buiten waardoor het wiel dieper in de wielkast valt. Als de ET-waarde lager wordt, dan zit de bevestiging van de velg meer naar het midden en komt de velg juist meer naar buiten.
Meerdelige velgen
Meerdelige velgen (in de volksmond 2 of 3 delig) bestaan uit losse delen die door middel van M7 of M8 boutjes in elkaar worden geschroefd. Het voordeel van meerdelige velgen is dat deze vaak lichter zijn als gegoten velgen maar het belangrijkste is dat de maatvoering vaak op wens geproduceerd kan worden. Wij hebben in onze showroom een 3 delige Schmidt CC line velg liggen waarbij de constructie goed zichtbaar is Een 3 delige velg bestaat uit een buitenrand (het deel wat aan de buitenkant zichtbaar is) een binnenschotel en uiteraard het hart. Enkele populair 3 delige velgen zijn schmidt, Work, ADV1, HRE en Rotiform.
Flowformed velgen (flowforged)
Flowforming is een van de meest geavanceerde productietechnologieën voor de wielindustrie. Flow Forming Technology omvat het uitoefenen van druk op de binnenloop van het wiel, tijdens het draaien en nadat het is gegoten. Dit proces rekt en comprimeert het aluminium, wat de treksterkte verhoogt. In dit opzicht heeft het proces dezelfde eigenschappen als die in het smeedproces. Het eindproduct is lichter, sterker, heeft een grotere rek en een veel grotere schokbestendigheid, evenals een verhoogd laadvermogen ten opzichte van gewone gegoten wielen.
TELEFONISCH AFSPRAAK MAKEN
U kunt ook telefonisch een afspraak maken bij Memo banden.
Bel dan naar:
033-46 696 43